fredag 21 oktober 2011

"Det vet i fåglarna!"

I måndags var Janne på gympa för första gången, det var kul och livsfarligt!

Vi har börjat kolla på Treme nu. Det känns redan, efter tre, fyra avsnitt, som att det kommer bli en fantastiskt resa. Oroar mig redan för vad jag ska ta mig till när sista avsnittet är avverkat. Jannemamman somnade mitt i ett avsnitt nyss och Janne vaknade strax efter. Tog ner honom och lät honom sitta i mitt knä och sova när jag sov färdigt avsnittet. Såg mina två livskamrater sova alldeles bredvid mig och kunde inte låta bli att njuta av min livssituation.

I morse vaknade jag av att Janne kom in och busade med mig. Var utvilad och det var så härligt att se hans nuna det första som hände. Klädde på mig och gick ner, satt på kaffe och kollade mejlen. Janne sprang omkring och lekte i köket.

Fick SMS av Emil Jensen med härliga besked. Jag föreslog att vi skulle träffas nästa helg och så fick det bli. När jag upppdaterade min mejl fick jag reda på, av mitt förlag, att en ny synkdeal var i hamn – i Chile. Inte att jämföras med Spaniendealen, men ändå en skön start på dagen. Den har varit i mitt huvud ganska mycket den senaste veckan. Vi beslöt oss för att fira detta med ett besök på Ronnebykekaben. Så efter Janne förmiddagslur bar det av till Ronneby. Gjorde ett stopp på Mekonomen och beställde en grej till bilen.

Min mormor Lisa är på besök från Kumla (staden, inte fängelset, är lite trött på att alla skämt kring detta, så jag undanber mig). Så vi bestämde oss för att fredagsmyset fick bli hemma hos mina föräldrar. Lisa är 90 år och helt underbar. Hon satt och skrattade åt ”Americas funniest home videos” och det var en glädje att se henne sitta där och skratta. Janne kastade en nallebjörn till henne som hon utan vidare fångade i luften.

Igår var jag förresten hos brorsan och skulle laga bilen. Bilen hade slutat gå på tomgång efter att vi behövt ladda batteriet med startkablar. Bror min uteslöt det ena efter det andra och blev inte riktigt klok på vad som var fel. Det var svinkallt ute och jag höll på att frysa ihjäl. ”Vi går in på och kollar på nätet och kollar vad en begagnad tomgångsregulator kostar” sade brorsan och vi gick in. Vi hittade ingen. Min brorson frågade om han skulle hjälpa mig att plocka ut ett bättre batteri från en annan bil eftersom det jag hade verkade vara värdelöst. Gärna, om du pallar svarade jag. Vi gick ut och han hade bara t-shirt på sig. Jag satt i bilen och gasade medan han gick ut i garaget och skulle hämta en skruvmejsel. Det skulle ta 30 sekunder sa han. Efter några minuter kunde jag släppa gasen försiktigt och gå in och hjälpa honom. När jag kom in i garaget hörde jag honom skrika ”Rövhål!”. Han hade inte märkt att jag kommit in han såg förvånat på mig när jag började skratta. Han skrattade lite generat med mig. De har ett stort fint garage med alla möjliga verktyg, men en vanlig skruvmejsel kunde vi inte hitta. Till slut hittade vi ändå det vi letade efter och han lade in det ny batteriet i bagaget. Bilen hade dött och när jag skulle åka var batteriet helt slut. Bestämde oss för att byta till det nya batteriet på plats. Fick inte upp bagageluckan först, då ju bilen dött och batteriet var helt slut. Otroligt mycket som gick snett på ett par minuter. Men också lite roligt.

När vi, till slut, fått i det nya batteriet funkade tomgången igen! Det var batteriets oduglighet som var problemet. Så tack till min brorson för hjälpen! Så slapp vi också köpa en massa reservdelar som ändå inte hade hjälpt.

Största storebrorsans brorsöner har hjälp mig genom åren på alla möjliga sätt. Vi har varit på fotboll och fått gå in i Kalmar FF:s omklädningsrum efter en match på Malmö Stadion. Vi har varit på landskamper i GBG och tittat, har varit och fiskat på Korrö och sovit på vandrarhem. De är mina vänner och jag älskar dom. Känns skönt att bo så nära dem nu och att Janne får träffa dom regelbundet.

Nu kom jag på vad bankkvinnan sa när jag ställde en fråga till henne häromdagen. Hon svarade "Det vet i fåglarna". Det var gulligt och nu kommer jag inte byta bank på många år.

Life is good och jag hoppas det fortsätter såhär i all framtid. Nu ska jag gå och lägga mig, god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar