lördag 24 september 2011

Härlig helg

I helgen har jag varit ensam med Janne. Eller Jannemamman har i alla fall varit borta. Igår sov min äldsta bror över och vi hade det väldigt trevligt. På natten gjorde jag gurkstavar och dipmix. När jag hade ställt det på bordet vaknade Janne. Han skrek som en galt. Han hade hoppat ur sin säng när jag kom upp och jag märkte snabbt att han inte tänkte somna om. Så jag tog med honom ner och gav honom välling, vilket han egentligen slutat med. Efter en flaska brukar han somna om, men igår blev han klarvaken. Han gapskrattade och dansade till reklamen på TV:n. Plötsligt stod han med gurkstavarna djupt nere i dippen och frossade och det var bara slipsen runt pannan som saknades för att ett se ut som en riktigt partykille - fredagskväll som det ändå var. Brorsan somnade i soffan innan Janne, han och jag gick och la oss tillsammans i dubbelsängen. Han har ju en egen säng, men det var härligt att Han sov sen som en stock till kvart i nio. Han vaknar sällan efter klockan sju. Så vinstlott för mig.


Brorsan, Janne och jag åt frukost och vi fixade lite i bostaden. Sedan åkte jag ocj Janne till leklandet i Karlskrona med lillebrorsans familj. Det finns allt där. Men han tyckte det roligaste var att sparka på en vilsen boll från från bollhavet i gången mellan de olika "riktiga" lekplatserna. Det var likadant när vi var på skånes djurpark. Det han uppskattade mest då, var de slumpmässiga småfåglarna som inte tillhörde djurparken. Inte björnarna eller oxarna, utan helt random småfåglar. Trots detta var det en helt underbar dag med två brorsöner, min lillebror och hans fru alltså. Sedan ville Brorsan bjuda på middag igen! Vi tackade ja. Jag, Janne och en av brorsans söner åkte hem till deras hus, under tiden de andra handlade mat.


Vi kom hem en bra stund innan de andra, och det var en sjukt underbar stund. Hittade en sångbok på golvet, tog upp gitarren och spelade en låt. Milo ville hellre att vi hittade på text och melodi i stunden. Han sjöng om snor, bajs, snoppar och rumpor och han skrattade så saliven sprutade. Jag också. Han sjöng såna fantastiska melodier och rimmade så jag glömde bort att han faktiskt stod PÅ bordet när han improviserade. Han hängde i en hylla som hängde ovanför bordet och helt plötsligt small det till utav helvete och hyllan ramlade ner över Milo, som klarade sig mirakulöst utan en skråma. VI blev väldigt rädda alla tre. Så vi tog en paus i låtskriveriet och satte oss lugnt och sansat soffan.


Då hittade Milo en liten fin ask. Han föreslog att vi skulle gömma något i den. Något viktigt, föreslog jag. Han var med på noterna. Då såg jag brorsans snusdosa. "Snusdosan!" skrek jag. Milo svarade att "Han (brorsan) kommer bli galen!" Sedan var han inte sen att stoppa i snusdosan och gömma asken. Jag glömde berätta detta för brorsan innan vi stack. Ja, ja det är en världslig sal.


Nu är det lördagskväll och Janne har somnat. Sitter och tittar på andra avsnittet av Friday Night Dinner, det är roligt. Vill somna tidigt inatt eftersom jag antagligen inte kommer att ha samma tur i morgon bitti. Såhär långt har det varit en fantastisk helg, mycket tack vare mina bröder och deras familjer.


Hörs en annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar