tisdag 20 september 2011

Saker i mitt huvud idag

I december ska vi få ett barn till, en dotter. Det känns som om vi gjort allt vi kan för att göra Janne beredd på tillökningen. Vi har köpt en docka (med en text på tröjan där det står typ ”Lillasyster”), böcker om hur det är att plötsligt få ett syskon och vi pratar dagligen med honom om vad som finns i mammas mage. Vi har försökt förbereda honom på alla sätt. Idag kom han gående med en bok och gjorde världens äckelmin, hela ansiktet skrynklade sig och det såg ut som han ätit något äckligt som han höll på att få upp igen. Han sa ”ÄHHHHH!” och pekade på ett liten sött nyfött barn på omslaget till en av böckerna vi köpt. Puh. Han kommer bli en jobbig storebror, jag känner det på mig.

När Janne är sugen på napp så brukar jag leta upp den, sätta den i min mun med själva gummit mot honom, hålla för ansiktet med händerna och så går jag mot honom. När jag tar bort händerna ser han nappen, böjer sig snabbt fram och ger mig en nödvändig puss, kan man säga, och det blir succé varje gång. Han blir överlycklig för att han dels får nappen och dels för att det blir en liten lek med positivt överraskningsinslag och jag blir nöjd för att jag får en slags puss, trots att jag antagligen luktar illa pga. snuset (ja, jag ska sluta).

Det jag ska komma till är att när vi satt och kollade på Idol idag (har inte Alexander Bard fina ögon förresten?) så tittade vi plötsligt på Janne. Han satt med händerna för ansiktet. Under händerna stack nappen ut, på samma håll som jag brukar ha den. Han var helt inne i vad han gjorde så han blev generad när vi kollade på honom och såg att han försökte härma pappa, eller som husgudinna Mia Skäringer skulle sagt: ”Pappi”. Ja, det var väldigt gulligt och roligt i alla fall.

***

Vi håller på med en ny skiva. Har mixat två låtar och ska lägga trummor på ytterligare två nya låtar i morgon. Förhoppningsvis kan vi mixa en låt i veckan, om mixmannen har tid, fram till att skivan blir klar. Huvudsaken är jag hinner färdigt med alla mina pålägg innan Minilagge no 2 kommer (arbetsnamnet, men också det slutgiltiga om jag får bestämma) men det ska inte vara några problem.

Vi ska ju också på en liten utlandsturné i England och skottland under fem dagar. Janne ska inte med denna gång och det kommer bli oerhört jobbigt att vara ifrån honom så länge. Vi har inte lämnat honom mer än tre nätter tidigare. Men det går bra, han kommer att ha det bättre hos svärmor och svärfar än i en buss på vänstersidan i England.

***

Idag spelade vi match med Backaryds B-Lag. Fick öppet mål från 2 meter och jag sköt i ribban. Men sen studsade den ut på en i det andra laget och in i mål. Men sen gjorde jag ett riktigt mål också. Det var kul. Sen assisterande jag till ett annat. Vi vann till slut med 8-2. (Detta skriver jag bara för att Henrik Rydström ska få ut något av bloggen också – så nu var det gjort. Hej Henke förresten?).

***

Annars har det mest varit LCHF i min hjärna de sista veckorna. Vill komma i mina gamla, dyra kläder och då måste jag gå ner i vikt. Har gått ner 6kg på tre veckor. Fett ska med fett fördrivas. Potatis och pasta ska fördrivas med…avhållsamhet. As simple as that. Har två och ett halvt kilon till innan jag är redo att testa de gamla kläderna. Nej nu säger jag god natt, vi ses annan dag.

//Lars

4 kommentarer:

  1. Vad kul att ni ska få en dotter och vad kul att du har en blogg - tycker om att följer din/er vardag! Hälsa Maria!

    Kram, Maggan

    SvaraRadera
  2. Hej Maggan!

    kul att höra av dig. Kan inte Josefine ordna en sån fin fest hon ordnade sist? Så kan du och jag och Freddie fortsatte där vi slutade sist? Vi var ju ett väldigt bra lag med inte bara vår goda syn som gemensam nämnare.
    Ja, väldigt roligt med tillskott och en liten flicka behöver vi i våra släkter.
    hoppas vi ses snart!
    ha det fint
    Lars

    SvaraRadera
  3. Jo, det vore nåt det! Tyvärr har jag fått (läs)glasögon, men jag kanske får vara med ändå? Ha det fint du också!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att Jannes ihopskrynklade ansikte och Ähhh är en härmning av ett litet barn som skriker. Och jag tror, jag vet inte, men det kan ha varit Elin som lärt honom.

    SvaraRadera